Ionel este un baiat de gimnaziu care locuieste singur cu sora mai mare. Parintii sunt plecati in strainatate la lucru. Acesta are probleme cu greutatea, este retras si cu greu indrazneste sa scoata o vorba din gura. Prefera sa stea in casa singur. Nu stiu daca are prieteni.

La ora de matematica, profesorul isi etaleaza inteligenta emotionala: ”Ia uitati-va ma la Ionel! Vedeti cat e de prost? Nu o sa reusesti nimic in viata daca nu inveti la matematica. Dar ce sa inveti tu, ca esti prost!”

Aproape toti copiii rad. O fetita are totusi curajul sa isi intrebe mama daca e bine ce face profesorul cu Ionel ca: “mami, nu exista copiii rai. Toti sunt buni la ceva, nu-i asa?

O fi asa sau nu, asta nu se invata la facultatea de matematica, iar profesorii cred ca daca copilul nu reuseste sa aduca la numitor comun, sa calculeze arii si volume, sa rezolve integrale, sa invete formulele de derivare (chit ca habar nu au la ce sunt bune), inseamna ca copilul respective nu va reusi in viata.

Alt exemplu (am inregistrarea facuta de niste elevi de liceu): o profesoara, tot de matematica, tipa si isi motiveaza elevii de clasa a 12-a: „tampitilor, idiotilor, nu sunteti in stare de nimic. O sa picati Bacul ca nu stiti nimic. LINISTEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!! Dorele, treci la tabla! Sa te vad acum! Rezolva exercitiile. Ce? Nu stii? Ce o sa faci tu in viata dobitocule?”

Ce nu realizeaza ei este faptul ca acestia nu vor reusi in viata nu datorita faptului ca nu stiu matematica, romana, istorie, muzica sau orice altceva, ci datorita faptului ca li s-a repetat ca sunt prostii si nu sunt buni de nimic. Explicatia e simpla: copilul isi construieste o imagine de sine in functie de ceea ce i se spune. Astfel ca daca i se spune prost se va considera prost si se va comporta ca atare. De ce se mira profesorii atunci cand elevul nu face altceva decat sa il asculte?

Am ajutat elevi pentru examenele de capacitate si Bac si nu sunt specialist pe niciunul din domeniile respective. Am vazut elevi in ani terminali de liceu care mi-au spus cu lacrimi in ochi: „nu am crezut niciodata ca voi intelege ce scrie profa pe tabla. Eu credeam ca eu nu pot invata matematica”!

Da, a fost nevoie sa le explic de ce -4 e mai mic decat -3 si am reusit sa-i ajut sa isi scoata din cap ideea ca sunt prosti si nu pot. Si da, au reusit sa isi ia Bac-ul pe bune in vremurile astea!

Da, mi s-a spus ca un profesor de liceu nu se va „cobori” niciodata la nivelul de a explica notiuni de gimnaziu. Cui foloseste aroganta aceasta? Daca elevul are aceasta nevoie, si daca eu imi iau timp sa-i explic, nu va creste probabiltiatea ca acesta sa inteleaga concepte mai complexe care se predau la liceu?

 Stiu, ca si profesor este dificil sa te ocupi de atatia elevi, care, la randul lor sunt atat de diferiti si au nevoie diferite. Este dificil sa iti atingi obiectivele scrise in programa scolara, sa faci exercitiile pe care ti le-ai propus cand ai facut planul lectiei! Este dificil sa predai cand elevii vorbesc intre ei! Insa, este IMPOSIBIL sa iti faci meseria cand nu te controlezi si dai vina pe elevi!

CE GRESELI SI CE SOLUTII AI CA PROFESOR!

 

1.      Dai vina pe elevi pentru stresul tau. Indiferent cat de stresat esti, stresul este responsabilitatea ta. Elevii nu sunt responsabili (DA! Indiferent de comportamentul lor) pentru furia, depresia sau anxietatea ta. Acestea tin de tine!

Profesia de cadru didactic are unul din cele mai ridicate rate de abandon. Profesorii se uzeaza si parasesc sistemul sau ajung la epuizare. Un profesor plictisit sau stresat la catedra nu atrage pe nimeni. Nu lasa ca problemele de acasa sau cele de la clasa sa iti
afecteze starea emotionala! Ceea ce va atrage cel mai mult elevii este un profesor deschis, calm, cu simtul umorului si care stie sa se apropie de elevi!

Nu te razbuna pe elevi! Invata sa iti controlezi stresul. Este responsabilitatea ta. De ce ceri elevului sa isi controleze comportamentul daca tu insuti nu dai exemplu in acest sens? Fa-ti un bine: invata sa nu te mai stresezi sau, macar, sa iti reduci substantial nivelul stresului.  Ghidul pe care il ofer gratuit la inscrierea pe situl meu este un bun inceput.

 2.      Ai asteptari irealiste. Asteptarea e ca in clasa sa fie liniste, elevii sa fie atenti pentru ca tu sa te poti desfasura asa cum ti-ai programat. Stiu ca ti-ai facut planul lectiei! Ai prevazut exercitiile, ai prevazut exemplele, ei prevazut timpul necesar pentru a asculta, a preda si a da tema, ai prevazut cum vei evalua rezultatele. 

Ai prevazut, insa, si faptul ca e posibil ca elevilor tai sa nu le pese de agenda ta si sa isi doreasca altceva? Ai prevazut problemele de comportament si te-ai gandit la ce tehnici vei folosi (altele decat amenintarea, ascultatul ca si pedeapsa, test la toata clasa, jignirile si revarsarile de nervi si injurii)?

A fost decizia ta sa intri in sistemul de educatie. Elevul nu este responsabil pentru salariul tau, pentru problemele tale de acasa, pentru relatiile deficitare cu colegii tai, pentru creditele tale. Daca ai intrat in sistemul de educatie este bine sa te astepti la situatii conflictuale cu colegii, parintii si ELEVII si sa te EDUCI, sa inveti cum le poti aborda!

In momentul in care accepti realist situatia, iti este mai usor sa te adaptezi la ea. Pregateste-te, instruieste-te, educa-te cu privire la metodele existente si eficiente de cresterea motivatiei la elev, de managementul comportamentului acestuia la clasa. Ceea ce se intampla in clasa este responsabilitatea profesorului! Nu fi un simplu spectator care spera sa nu se intample o catastrofa! Anticipeaza si fa-ti un plan!

 3.      Folosesti metode non-pozitive si ineficiente. In momentul in care te enervezi ca lucrurile nu merg cu iti doresti la clasa ce faci? Iti reversi nervii peste elevi? Daca faci aceste lucruri, cu ce te comporti diferit de elevii pe care ii critici?

A da note pe comportament, a asculta la nervi, a jigni copiii, a lovi elevii, este ILEGAL conform Legii educatiei. Stii si tu asta! Faptul ca nu sti ce sa faci nu este o scuza pentru a folosi ceea ce este ilegal. In plus, elevii vor pierde respectul pentru tine si nu vor avea incredere. Daca este sa alegi intre a forta un elev sa cunoasca materia ta (ceea ce oricum nu reusesti), straduieste-te sa intreti o relatie pozitiva cu acesta! Ulterior, elevul va invata de dragul tau. 


Atentie!
Nu face tot ce le place elevilor! Invata sa stabilesti limite si reguli clare. RECOMPENSEAZA des elevii si aplica consecinte logice pentru incalcarea regulilor. Curand elevii vor sti care sunt limitele si le vor respecta. Ciudat, te vor respecta si pe tine!Elevilor le place o materie daca le place profesorul!

Daca ai elevi cu probleme de comportament, nu scoate in evidenta problemele acestora. Surprinde momentul cand se comporta pozitiv si LAUDA COMPORTAMENTUL respectiv. Vei fi surprins sa vezi ca vor incerca sa il repete! Sa nu te miri prea tare ca acestia repeta comportamentele pentru care sunt criticati! Nu fac decat sa dea curs la comenzile tale! Whatever you pay attention to, it grows (la ce dai atentie, creste).

 4.      Consideri ca treaba ta este doar sa predai. Daca ai ales sa fii profesor, ai ales sa ghidezi elevi. Treaba unui profesor nu este doar de a preda informatii, ci de a ajuta, sprijini si ghida dezvoltarea elevului. Poti detine informatii extraordinare din domeniul tau, insa a fi profesor inseamna a STI SA TRANSMITI informatiile eleveului.

Cunosc profesori cu o minte sclipitoare, frustrati care isi urla nemultumirea de la catedra precum personajele lui Caragiale. Ce folos?

 5.      Pretinzi respect. Ai auzit adesea, probabil, ca respectul se castiga. Nu este nimic diferit in cazul elevilor. Acestia vor respecta mai mult profesorii care ii respecta si ii vor respinge pe cei care se impun.

Principiul 3 al mecanicii (principiul actiunii si reactiunii)din fizica se aplica in relatia cu elevii. „Cand un corp/PERSOANA acționeaza asupra altui corp/PERSOANA cu forta (numită forta de actiune), cel de-al doilea corp acționeaza si el asupra primului cu o alta forta (numită forta de reactiune) de aceeași marime si de aceeasi directie, dar de sens contrar”.

In alte cuvinte, cu cat incerci sa-i impui ceva eleveului cu atat mai mult acesta se va opune. Acum intelegi de ce situatia din scoli este asa cum este?

Indiferent cat de mult iti doresti sa fii respectat si indiferent cat de mult vei incerca sa depui eforturi in aceasta directie, unii oameni/elevi nu te vor respecta. Insa, iti cresc considerabil sansele daca ii respecti si apreciezi tu primul pe acestia. Vor fi atrasi de tine ca de un magnet.

Si ce e mai frumos ca peste ani sa afli ca ai avut o influenta asupra dezvoltarii ca profesionist si om a fostilor tai elevi?

 6.      Nu ceri ajutor. Dupa cum am spus, profesia cadrului didactic este extrem de solicitanta. Nu esti singurul care simti ca uneori scapi situatia de sub control. Indiferent de situatia cu care te confrunti, sunt o gramada de alte persoane in aceasi situatie. Unele dintre acestea reusesc sa faca fata fara sa se consume atat de mult ca si celelalte. Invata si preia ceea ce este bun de la acestea.

Daca deja esti prea obosit si simti ca nu mai faci fata, CERE AJUTORUL. Citeste la inceput informatii, cauta raspunsuri la problemele cu care te confrunti si ulterior solicita ajutorul unui specialist pe problema respectiva. Daca ai nevoie, sunt aici si te ajut cu mare drag.

 

Profesorii au o oportunitate minunata. Pot pune caramizi care sa contruiasca o persoana minunata. E adevarat, rezultatele lor se vor vedea mai tarziu si nu sunt reflectate in portofoliile si diplomele de participare la cursurile creditate pe care se straduiesc sa le indese in dosarele de evaluare.

Aceste rezultate se vor vedea cand fostii elevi, ajunsi la maturitate, vor spune: ii multumesc profesorului meu ca a crezut in mine si m-a incurajat. De dragul lui am invatat matematica, chimie, fizica, geogragie, romana!

 FII UN PROFESOR DE SUCCES!

 P.S. am sa revin cu articole pe diverse probleme cu care te confrunti la clasa si am sa iti ofer solutii pragmatice pe care sa le incerci pentru a-ti usura munca!

Cred in tine si in ceea ce faci!

Cu drag,

Simona

 


14 thoughts on “Elevii tai se bucura cand intri in clasa sau deabia asteapta sa pleci?”

carmen . octombrie 28, 2012 at 18:02

Am citit statutul cadrului didactic si nu nicaieri nu apare ca nu are voie sa jigneasca sau sa ridiculizeze un copil , principala problema pe care o pune invatamantul la noi este prezenta.

    Sim . octombrie 28, 2012 at 20:38

    1. Legea 272/2004 prevede clar responsabilitatile mai multor categorii profesionale (printre care si cadrele didactice)in ceea ce priveste abuzul (fizic, emotional, sexual, neglijarea). Iarjignirea face parte din abuzurile emotionale.

    2. cadrele didactice sunt evaluate in functie de COMPETENTE. In Romania sunt 6 tipuri de competente pentru profesori, iar al doilea set de competente sunt: COMPETENTELE DE COMUNICARE SI RELATIONARE.

    acestea presupun urmatoarele:
    Stăpânirea conceptelor şi teoriilor moderne de comunicare orizontală/verticală;
    complexă totală (ectosemantică); multiplă; diversificată şi specifică
    Manifestarea comportamentului empatic şi a „orientării helping”
    Accesarea diverselor surse de informare în scopul documentării
    Proiectarea, conducerea şi realizarea procesului instructiv-educativ, ca act de
    comunicare
    Realizarea unor proiecte comune şcoală-familie-comunitate

    Pentru mine comunicare pe orizontala si comunicare EMPATICA exclude categoric jignirea.

    3. chiar daca nu ar exista legi care reglementeaza aceste principii, exista STUDII DIN PSIHOLOGIE SI STIINTELE EDUCATIEI care arata ce FUNCTIONEAZA si CE NU.

    Daca eu ca si cadru didactic aplic metode vechi pe care le-am preluat de la mama si tata, de ce ma plang ca elevul reactioneaza prost?

    Einstein spunea: a face mereu si mereu acelasi lucru si a te astepta la rezultate diferite este nebunie. Daca vedem de ani de zile ca critica inrautateste, de ce pretindem sa se schimbe elevul si nu schimbam noi tehnica?

    MULTUMESC DE INTREBARE CARMEN.

    O SAPTAMANA CAT MAI LINISTITA SA ITI FACI!

      Sim . octombrie 28, 2012 at 20:48

      Am uitat sa mentionez DREPTURILE ELEVULUI/COPILULUI la NEDISCRIMINARE!

        Sim . octombrie 28, 2012 at 20:53

        si inca ceva: ce va folosi copilul in viata? care sunt competentele de care are nevoie? daca invata sa-i fie frica in scoala ii va fi frica si la locul de munca si in relatii……… ne mira atunci lipsa de implicare?

        sa te implici ai nevoie de CURAJ. ca sa ai curaj ai nevoie de INCREDERE. ca sa ai incredere ai nevoie, de obicei, de INCURAJARE din partea mentorilor tai.

          Boti . octombrie 31, 2012 at 21:58

          Bravo Simona continua asa
          Is total de acord cu ce ai scris
          Si este drept ca majoritatea lucrurilor pe care le invatam nu le vom folosi niciodata in viata.
          Din exerienta zic ca poate fi un profesor care isi ia meseria cu seriozitate ne invata ceea ce trebuie si ne explica si totodata poate sa tina si ordine la ore. Poate ca nu o sa ne placa de profesorul respectiv fiindca nu ne lasa sa jucam carti toata ora dar in final o sa fim recunoscatori fiindca stim ca datorita lui trecem examenul respectiv.
          Sau alta chestie este este cand un profesor face diferenta intre elevi si are cativa care iau note mari numa pt ca sunt „unici” pt el, ceilalti o sa ureasca profesorul foarte mult si ce e mai mult o sa-i ureasca si mai mult pe colegii care iau note mari datorita „selectiei” facute de profesorul respectiv.

Sim . noiembrie 1, 2012 at 20:22

Asa e BOti. Nu e cinstit sa faci diferente intre elevi. Si da, un profesor poate sa iti si predea si sa si tina liniste la ore.

gina crainic . decembrie 23, 2012 at 01:11

Adevar graiesti. Lucrez in particular cu copii, clasele V-VIII si ma intalnesc des cu astfel de comentarii. Ma uimeste mereu faptul ca profesorii au aceasta atitudine fata de copii.
Ce castiga ei prin aceasta atitudine? Nimic. Chiar mai rau, lipsa de respect din partea elevilor, vorbitul in clasa, etc. Si daca ar sti acesti profesori cat de doritori sunt toti cei ca Ionel sa invete, sa fie incurajati, sa infloreasca, sa prinda aripi.

Mai vreau articole de genul asta. M-am inscris la newsletter :).

Mihai T . mai 19, 2013 at 18:58

O pagina foarte buna pentru cei care doresc sa devina profesori sau chiar si pentru cei care sunt deja.
Eu sunt(inca cateva zile) profesor de engleza si e de neconceput cum multora nu le place engleza pentru simplul motiv ca este predata in scoala. Daca s-ar preda in vreun club poate le-ar placea. E ridicol ca stiu ca le este de folos nu ca matematica, pe care nu am invatat-o nici eu la vremea ei, ci in muzica, jocuri si tot ce le place lor este engleza, ca sa nu mai vorbesc despre posiblilitatea de a calatori sau lucra peste hotare. Ignoranta totala si abrutizare prin manele si jocuri si internet si TV fara discernamant.
Eu sunt pe cale de a nu mai fi profesor, pentru ca nu am primit sprijin din partea inspectoratului de care apartin si a unor nereguli din cauza carora am piedut postul pe care puteam sa ma titularizez cu nota de 8.50, cand erau doar doua posturi eu avand a doua nota, dar de fapt pe site-ul ministerului apareau trei posturi, ceea ce era in neconcordana cu ceea ce aveau ei la inspectorat, insa nu au afisat liste la sedinta publica. Site-ul ministerului arata alte posturi decat ce aveau ei la inspectorat.

Acest fapt m-a dezamagit profund. Dar eram dispus sa ma incerc, desi sansele se diminueaza an de an, posturil disponibile fiind din ce in ce mai putine. Anul trecut adica in 2011-2012 am fost la o scoala la tara unde am inceput un an scolar obisnuit, in care nu ma implicam prea mult, doar imi predam materia si nimic mai mult, dar am avut o revelatie la un moment dat si am inceput sa ma implic la nivel personal, ceeea ce i-a determinat pe unii sa afirme ca „am luat-o razna” si ca ar tb. sa imi vad de materia mea, in situatia in care eu faceam dirigentie cu toate clasele si vorbeam lucruri importante cu ei care erau neglijate de diriginti si de parinti. Anul acela a fost deosebit, am reusit performanta de a atrage chiar si elevii indisciplinati in mare parte fara sa folosesc metode violente (poate doar un pic). M-am apropiat de elevi foarte mult si niciodata nu mi-a placut sa creada elevii ca eu sunt profesor si ei sunt elevi, eram ca un frate ai mare pentru ei si discutam cu ei si personal. Eu i-am respectat ca oameni si nu ca elevi si acelasi lucru le-am pretins si eu, ca multi credeau ca profesorul este pe un piedestal sus undeva si trebuie sa fie distant fata de elevi.
Fiin foarte apropiat de ei am avut parte de un an scolar deosebit. Chiar si cu elevii indisciplinati am reusit sa ma descurc in cele din urma sa ii fac sa se mai linisteasca fara sa urlu la ei, punand accent pe aspectele pozitive.

Insa urmatorul an scolar adica cel curent 2012-2013 a fost oribil. am nimerit la o scoala cu multi tigani. Sa nu se interpreteze cumva ca as fi rasist sau ceva de genul asta. Din pacate se stie ca majoritatea membrilor acestei etnii ne „reprezinta” cu mandrie prin alte tari si restul il stiti si voi, e vorba de atitudinea fata de modul civilizat de a trai si de curatenie si altele. Vreau sa spun ca chiar am vorbit cu cativa carora le placea limba engleza si le-am spus ca chiar faptul ca sunt tigani constituie un avantaj fata de romani, ca pot sa faca studiile gratuit. Dar in scoala cu pricina datorita educatiei din familie si din mediul acela, era ceva la ordinea zilei sa vezi copiii scuipandu-se, injurandu-se si batandu-se chiar si in timpul orelor. Eu fiind obisnuit cu oameni normali, inclusiv tiagni am avut anul trecut si au fost ok, dar aici parca era in jungla. Am facut tot posibilul, le-am adus proiectorul le-am pus desene, am vorbi frumos cu ei, orice am incercat, tot salbatici erau, iar mie mi se reprosa ca „nu stapanesc clasa”, pentru ca singura modalitatea de a ii stapani era sa „ii atingi” ceea ce eu nu faceam. De acceea am hotarat sa plec pe vase de croaziera. Am mai fost plecat si am venit pentru copilul meu si pentru ca imi placea sa fiu profesor, dar se pare ca nu e nevoe de mine aici.
Daca anul trecut am fost bun si anul asta am fost prost, inseamna ca ceva e profund in neregula cu sistemul de invataman romanesc, iar de vina nu sunt copiii, ci parintii lor in primul rand si acei profesori care isi predau doar materia lor si ii jignesc pe copii si profesorii de religie care predau doar teorie si nu stau de vorba cu copiii si dirigintii care vorbesc doar de educatie rutiera si droguri la modul teoretic.
Si cel mai mare of este ca noi profesorii nu avem nicio masura coercitiva legala la dispozitie pentru a stapani elementele turbulente, iar ei fac ce vor in scoli, ba chiar se ajunge ca profesorii sa fie batuti de catre elevi si tot ei sa fie de vina. Daca un elev isi baga colegul in spital nu se ia nici o masura, doar i s scade nota la purtare, ceea de oricum nu ii intereseaza pe ei. ar trebui ca astfel de elevi sa fie mutati la scoli cu regim strict ca apoi cand vin inapoi sa stie sa aprecieze o scoala normala. sau ar trebui sanctionati parintii cumva ceva trebuie facut. Nu se poate sa lasam elevii sa faca ce vor ei in scoli. Ei sunt educati de manele, de TV, de internet si filme porno si noi suntem prea ocupati de carierele noastre in timp ce copii nostri se autodistrug si societatea impreuna cu ei. DE LA COPII pleaca tot raul din societate, de la lipsa de intelegere a coiilor de catre adulti si de la prea multa libertate pe care le-o acordam fie din lipsa timpului (nu e o scuza) fie datorita ignorantei si a dezinteresului si a accentului pus pe cele materiale. Radacina unei natiuni sanaoase este moralitatea nu industria, de acolo pleaca minti sanatoase care construiesc ceva sanatos si in industrie. Din pacate poporul roman se sinucide treptat, cei buni sunt fortati sa plece iar celora care insisa sa ramana li se pun bete in roate. Eu simt cumva ca am abandonat o cauza nobila, dar am incercat si nu am fost sprijinit, asa ca o sa plec si apoi peste cativa ani mai vedem.
Va rog sa imi spuneti unde am gresit si imi cer iertare.

    ramona florea . august 6, 2014 at 09:38

    Nu, asta e problema ca nu ai gresit nicaieri. Sistemul de invatamant romanesc este ‘putred’, daca se poate spune asa ceva. Numirile se fac pe principii politice, fara baza in competente reale de management, candidati cu note foarte mici intra pe posturi cheie, fara sa aiba nici ei, competente de predare&comunicare, iar profesorii cu adevarat buni, dar care nu au in spate ‘cunostinte’ si conturi solide, ajung sa ocupe posturi pentru care nu li se deconteaza naveta, unde au de parcurs km pe jos, fara a avea sprijinul nimanui (nici al comunitatii locale, nici al scolii sau al parintilor..). Si eu, la randul meu, am iesit din sistem acum 5 ani, dar anul asta am hotarat sa revin si acum, pentru prima oara, voi preda la un liceu din orasul mneu natal. Sa speram ca va fi mai bine de data asta. iar tie, nu stiu ce sa iti spun. Tocmai pentru ca stiu ce simti si stiu prin ce ai trecut. Eu ma participat anul asta la titularizare fara nici urma de tragere de inima, aveam senzatia ca merg in gol, fara nici un obiectiv. Dar a fost sa fie altfel. Bineinteles insa ca nu am idee cum vor fi elevii aici, eu nemaiavand pana acum de-a face cu elevi de liceu si asta in conditiile in care invatarea limbii engleze nu (mai) este internalizata de multi elevi de liceu..

Profesor . martie 18, 2015 at 17:14

Da, de acord, poate putin mai multa atentie la scris ca sunt cateva greseli. Plus inceputul e putin cam confuz- la gimnaziu ei nu isi mai spun fetite si copii si nici nu se mai poarta ca atare,profesorii chiar lucreaza la pastrarea ideii de copilarie, in ciuda altor multi factori care ii maturizeaza prea repede. Deci a scuti niste elevi de gimnaziu de unele responsabilitati doar ca sunt baietei si fetite, nu e ok.

diana . iunie 18, 2015 at 20:50

Sunt interesata de problemele discutate

iu . septembrie 3, 2015 at 08:26

Un articol cu greseli de ortografie nu prezinta credibilitate,iar profesorii nu vorbesc asa cu elevii lor.

marius . februarie 8, 2016 at 23:55

interesant. sa vedem ce mai urmeaza

ginger . martie 30, 2016 at 19:16

Ma intereseaza ghidul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Related Posts

Cuplu

10 lucruri pe care le poti face cand te confrunti cu o persoana furioasa

Cum sa te comporti cu persoanele cu probleme de furie   George o asteapta pe Ana pentru a merge impreuna la o petrecere. Ana a intarziat deja 10 minute. George incepe sa se plimbe dintr-o Read more...

Comunicarea cu copilul

5 tehnici de prevenire a comportamentelor negative si de incurajare a celor pozitive

Imi amintesc de o mamica care a venit la cabinet dupa ce fusese cu copilul la nu stiu cati neuropsihiatri si dupa ce a mutat copilul din doua scoli deja in urma sesizarilor primite de Read more...

Comunicarea cu copilul

Cum sa predai fericirea in scoala?

Cand am fost in scoala am fost invatata ca e bine sa invat, sa stiu multe, sa merg la faculatate, sa devin/ajung  om, ca si cand nu era om deja. Am invatat definitii, am citit Read more...