Cum îi ajutăm pe copii cu probleme legate de depresie

 

Evenimentele activatoare care conduc spre depresia copilului pot să nu fie evenimente care să poată fi văzute/observate direct de părinţi. Acestea pot fi evenimente care au loc în mintea copilului, în special la copiii mici. Este important ca părinţii să deţină cunoştiinţe de bază despre emoţii şi despre validarea emoţiilor copiilor (nu criticaţi copiii pentru că se simt într-un anumit fel, ajutaţi-i să-şi recunoască emoţiile şi să le spună pe nume).

 

În cazul copiilor cu depresie este extreme de important ca părinţii să fie instruiţi cu privire la credinţele iraţionale de evaluare globală pentru a-l putea învăţa pe copil să se accepte necondiţionat pe sine însuşi şi să nu-l evalueze global pe copil atunci când acesta greşeşte. Gânduri ca “nu sunt bun de nimic”, “nu voi fi bun de nimic niciodată”, “sunt foarte urât”, “sunt prost”, “sunt un ratat” sunt exemple de astfel de evaluări globale.

 

Părinţii trebuie să înveţe modalităţi de a vorbi cu copii lor despre greşelile lor astfel încât aceştia să se accepte pe ei înşişi chiar şi atunci când greşesc.

 

Gânduri iraţionale la copiii cu probleme legate de depresie

  1. Când se întâmplă ceva rău, înseamnă că eu sunt de vină şi nu sunt bun de nimic.
  2. Nici un părinte nu m-ar putea iubi.
  3. Dacă părinţii mei sunt furioşi înseamnă că nu mă iubesc, deoarece nu sunt bun de nimic.
  4. Ar trebui să fiu altfel (băiat, fată, mai frumos, mai deştept, etc.).
  5. Nu voi fi altfel niciodată.
  6. Nu am nici o speranţă de a fi fericit.
  7. Lumea este un loc rău.
  8. Am pierdut ceva sau pe cineva important pentru mine şi nu voi putea trece niciodată peste acest lucru.
  9. Niciodată nu voi avea dragostea părinţilor mei, ……….. niciodată nu voi avea prieteni, ………. niciodată nu voi avea success la şcoală, etc.
  10. Nimeni nu mă poate ajuta.
  11. Nimeni nu înţelege cum mă simt.
  12. Nu ar trebui să trăiesc/să mă fi născut.

Gânduri raţionale pentru copii

  1. Fiecare este responsabil doar pentru acţiunile sale proprii. Eu sunt o persoană valoroasă chiar dacă am greşit.
  2. Chiar dacă părinţii mei sunt supăraţi pe mine nu înseamnă că nu mă iubesc, şi chiar dacă nu m-ar iubi asta nu înseamnă că nimeni nu m-ar putea iubi.
  3. Dacă părinţii mei sunt furioşi nu înseamnă că nu mă iubesc şi nici că eu nu sunt o persoană valoroasă.
  4. Sunt o persoană valoroasă chiar dacă nu sunt fată, băiat, etc. Valoarea mea nu ar fi mai mare dacă aş fi mai deştept sau mai frumos.
  5. Succesul este rezultatul efortului. Dacă nu depun efort nu am cum să reuşesc.
  6. Fericirea depinde de mine şi de gândurile mele nu de ceea ce se întâmplă în jurul meu. Pot fi fericit chiar dacă nu am tot ceea ce îmi doresc să am.
  7. Chiar dacă nu toate lucrurile care se întâmplă sunt aşa cum îmi doresc, asta nu înseamnă că tot ce se întâmplă în lume este rău.
  8. Chiar dacă am pierdut pe cineva drag viaţa merge înainte şi eu la fel.

 

Paşi pentru părinţi în a-şi ajuta copiii cu probleme de depresie

 

l. Recunoaşteţi împreună cu copilul schimbările semnificative pe care le-aţi remarcat (ex.

scăderea apetitului, schimbările de dispoziţie, etc) şi exprimaţi-vă preocuparea pentru

aceste lucruri.

2. Întrebaţi copilul despre stările lui afective şi ajutaţi-l să-şi numească stările de depresie.

3. Învăţaţi copilul că mulţi oameni experimentează aceste emoţii neplăcute, dar că este posibil

ca acestea să fie eliminate (să se simtă mai bine).

4. Stabiliţi o relaţie de încredere cu copilul pentru a permite exprimarea gândurilor personale

ce pot părea caudate, extreme sau dificil de împărtăşit altfel.

5. Ascultaţi copilul non-critic (fără nici un “dar”).

6. Învăţaţi copilul că poate să aleagă cât de deprimat să se simtă.

7. Învăţaţi copilul, într-o manieră simplă, legătura dintre gânduri şi emoţii. Identificaţi

gândurile iraţionale pe care copilul şi le spune într-o anumită situaţie, stabiliţi care sunt

gândurile raţionale şi puneţi-l pe copil să le repete. Pentru a şi le aminti le puteţi scrie pe

cartonaşe care să fie la îndemâna copilului.

8. Întrebaţi copilul dacă sunt prezente alte emoţii pe lângă depresie cum sunt furia sau

anxietatea.

9. Ajutaţi copilul să-şi exprime gândurile de autoevaluare global negativă şi alte gânduri

negative. Nu-l opriţi şi nu-i spuneţi că nu ar trebui să gândească aşa. Explicaţi-i că emoţiile

lui sunt generate de gândurile respective şi că le poate schimba dacă schimbă gândurile în

gânduri raţionale.

10. Sugeraţi noi gânduri şi încurajaţi practicarea lor.

11. Amintiţi-vă să zâmbiţi copilului pentru a comunica faptul că aveţi o dispoziţie pozitivă.

12. Încurajaţi activităţi corespunzătoare vârstei copilului.

13. Încurajaţi interacţiunile sociale positive ale copilului (ex. încurajaţi-l să-şi invite prietenii

acasă, să iasă cu ei, etc.).

SUMAR

  • Comportamentele unei persoane nu sunt acelaşi lucru cu persoana în sine. Toţi oamenii greşesc. Toţi oamenii fac atât fapte bune cât şi fapte rele.
  • Valoarea fiinţei umane este constantă şi nu creşte dacă avem comportamente performante şi nici nu scade dacă comportamentele noastre sunt neperformante.
  • Valoarea tuturor oamenilor este aceaşi! Ce diferă sunt aptitudinile, nivelul de cunoştinţe, responsabilităţile, însă acestea nu îi categoriseşte în fiinţe superioare sau inferioare.
  • Stima de sine ne învaţă să ne super apreciem, în timp ce acceptarea de sine necondiţioantă ne învaţă să ne acceptăm aşa cum suntem cu defectele şi calităţile noastre.
  • Neacceptarea de sine este caracterizată de credinţe iraţionale de tip evaluare globală care au la bază expectanţe absolutiste şi perfecţioniste: „dacă nu reuşesc să fac totul aşa cum trebuie nu sunt bună de nimic”, „dacă mi s-a întâmplat aceasta, nimic bun nu mi se va mai întâmpla în viaţa aceasta”, „nimeni nu mă va iubi şi accepta dacă fac greşeli”.
  • A învăţa să ne acceptăm necondiţionat este un proces care necesită exerciţiu mult pentru a învăţa să gândim raţional.
  • Învăţaţi copiii să-şi identifice emoţiile şi să înţeleagă că pot alege care să fie intensitatea emoţiilor pe care le simt.
  • Ajutaţi copiii să-şi identifice gândurile iraţionale şi să le încoluiască cu cele raţionale.

 


1 thought on “Cum îi ajutăm pe copii cu probleme legate de depresie”

Mike . martie 15, 2015 at 18:09

Simona, esti o comoara. Sunt atatia psihologi care nu stiu nimic a face decat sa scrie hartii si nu ajuta cu nimic pe copii. Tu ai un dar al cuvantului. Ar trebui ca vocea ta sa fie auzita mai mult. Ti-am dat share pe facebook si voi spune si altora de site-ul tau. Plus ca ai o modalitate frumoasa de a pune mintea la contributie cand vrei sa postezi un comentariu, in caz ca ai uitat sa faci o adunare / scadere 😛

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Related Posts

Alte persoane

Partenerul ma inseala. 7 efecte psihologice la care sa te astepti.

“Sim, sotul meu are o relatie extraconjugala. Am nevoie de indrumarile tale.” – este unul din mesajele pe care l-am primit zilele trecute. Majoritatea ne dorim ca partenerul sa ne fie fidel cand alegem sa Read more...

Depresia

Convingeri care cauzează depresia la părinţi

Convingeri care cauzează depresia la părinţi   când nu mă comport cum consider că se comportă un părinte bun (ex. să-mi fac griji tot timpul, să rezolv toate problemele copilului meu) sunt un ratat şi Read more...