Cum invata oamenii?

 

Orice comportament este rezultatul REPETARII. Daca un copil stie sa scrie, este pentru ca a REPETAT scrisul. Daca se enerveaza des este pentru ca a REPETAT enervarea. Daca nu stie tabla inmultirii inseamna ca NU A REPETAT suficient. Daca nu stie poezia inseamna ca mai are nevoie sa REPETE. 

 Exemplele pot continua pentru ORICE comportament vrei. Cand te enervezi si tipi la copil de ce nu stie ceva, asta nu ii va aduce cunostiinta si nu i-o va baga pe o palnie in cap. 

 Tot ceea ce creierul stie sa faca se datoreaza experientei si numarului de REPETARI. Unele lucruri au nevoie de mai putine repetari, iar altele de mai multe. Doi copiii au nevoie de un numar diferit de repetari pentru acelasi comportament. Din acest motiv este o tampenie sa comparam copiii.

 Legea invatarii este aceasi: REPETAREA. Daca copilul meu are nevoie de mai multe repetari decat Georgel, degeaba ma agit si il fac prost si ii tip la el ca de ce Georgel stie si tu nu stii.

 Cu cat ma pun mai repede pe treaba si fac ceea ce este necesar, cu atat imi ajut mai mult copilul.

 Daca dorim sa ca copilul sa modifice un anumit comportament, este nevoie sa il invatam comportamentul opus. De exemplu: daca dorim sa nu minta, este nevoie sa il invatam sa spuna adevarul. Daca dorim sa nu tipe este nevoie sa il invatam sa vorbeasca calm. Simplu fapt ca tip la el: „auzi ma copile? Ti-am spus sa nu mai tipi la mine!” nu face decat sa-l invete ca si mami face la fel si e ok sa faca si el cand nu il vede mami.

 Cresterea frecventei unui comportament pozitiv este insotita de scaderea frecventei comportamentului opus si invers, cresterea frecventei unui comportaement negativ este insotita de scaderea frecventei comportamentului pozitiv (daca un copil invata sa se comporte calm in situatia in care i se refuza ceva, se  va manifesta tot mai putin violent: nu poti fi si calm si nervos in acelasi timp).

 In timp ce scriu aceste randuri mi-am amintit de modul in care un indian batran isi invata nepotul lectii despre viata:

 Intr-o seara, un batran indian ii explica nepotului sau ce lupta teribila se da in interiorul fiecarei persoane si ii spunea asa:

–       In fiecare dintre noi sunt doi lupi. Lupul Raului si lupul Binelui. Lupul

Raului reprezinta furia, gelozia, invidia, tristetea, aroganta, vinovatia, minciuna, rautatea fata de ceilalti.

 Lupul Binelui reprezinta bucuria, iubirea si intelegerea fata de ceilalti, ascultarea, modestia, bunatatea, adevarul, generozitatea.

 Dupa o clipa de gandire, nepotelul il intreaba pe bunic: „Bunicule, si care lup castiga?”.

 Iar bunicul raspunde: „Cel pe care il hranesti mai mult!”

 INTREBARE: tu ca si parinte, ce comportamente hranesti mai mult in copilul tau? Care sunt comportamentele care iti atrag atentia la copilul tau? Ce comportamente ii prezinti ca si exemplu copilului tau?

 

Copilul stie sa faca ce vreau eu sau nu vrea sa  faca?

 

Am observat de multe ori ca parintilor le este greu sa se puna in pozitia copilului. Acestia nu inteleg ca copilul nu gandeste ca ei, nu poate observa consecintele pe termen lung si ca nu are aceleasi interese ca si parintele. De exemplu: daca ai uitat ceva pe foc in timp ce copilul se juca la calculator, degeaba urlii la copil ca mancarea este mai importanta decat jocul. Asta e valabil pentru tine, insa nu si pentru el. Pentru ca acest lucru sa se schimbe, copilul are nevoie sa INVETE.

 Copiii nu stiu lucruri pur si simplu. Ei le invata din experientele de zi cu zi. De aceea este bine sa te asiguri daca copilul tau stie ceea ce te astepti sa faca sau nu indiferent cat de lipsit de sens ti s-ar parea sa nu stie. 

 Astfel, avem doua situatii :

 1.  copilul nu stie sa faca comportamentul, caz in care este nevoie sa il invete. Metodele pe care le vom folosi in acest caz sunt : modelarea si jocul de rol prezentate mai departe in acest articol.

2. copilul stie sa faca comportamentul insa nu il face suficient de des (i se repeta de multe ori) sau refuza sa il faca. In acest caz metodele folosite sunt descrise in articolul viitor.

 Adesea parintii cer copiilor sa nu faca un anumit comportament, fara sa-si puna intrebarea daca acesta stie ce sa faca in locul comportamentului care i se cere sa nu-l faca.

 Este important sa ceri copilului ceea ce vrei sa faca nu ceea ce nu vrei sa faca. Nu presupune ca stie ce sa faca! Verifica!

 Intreaba-ti copilul: ce altceva ai fi putut face/spune in aceasta situatie?

 De excemplu:

1. Nu-ti lovi colegii.

Ce poate face copilul in loc de a-si lovi colegii  cand acestia ii vorbesc urat sau chiar il lovesc la randul lor ?

Ma astept sa isi spui ca nu te ajuta sa ii lovesti si sa te intorci sa pleci.

 2. Cu mine nu vorbesti pe tonul acesta !

Si cum ar fi bine sa vorbeasca ?

Ma astept sa imi vorbesti politicos. De exemplu, in aceasta situatie ai fi putut sa-mi spui: Mami, pot sa te intrerup un pic?

 Pentru a inlocui un comportament negativ cu opusul acestuia este nevoie ca persoana respectiva sa stie sa faca comportamentul respectiv si la acest moment ne vom referi la situatia in care copilul nu stie sa faca comportamentul.

 Pentru inlocuirea unui comportament este nevoie ca noul comportament:

1.    sa fie incompatibil cu noul comportament (ex. a lovi nu este compatibil cu a te intoarce si a pleca, a fuma cu a face exercitii, etc).

2.    sa aduca aceleasi beneficii (daca comportamentul negativ ii aduce atentie este nevoie ca aceasi atentie sa-i fie adusa de noul comportament).

 

Cele mai puternice 2 tehnici pentru a-l invata un comportament pe

copilul tau

 

1.    Modelarea si imitarea – Modelarea este o demonstratie a comportamentului pozitiv care doresti ca copilul tau sa-l faca. Cu alte cuvinte, este nevoie ca tu sau altcineva sa faca comportamentul respectiv.

 Metoda cea mai lipsita de eficienta pe care parintii o folosesc este VORBITUL. Acestia considera ca daca vorbesc mult, copiii vor asculta. Nimic mai fals. Copiii invata din exemplele pe care le vad si din ceea ce reusesc SA FACA.

 Pentru unii copii va fi suficient sa va vada (de multe ori ceea ce nu ne place la copiii nostri sunt comportamente pe care acestia le-au invatat de la noi!) si va fi nevoie sa ceri copilului sa faca comportamentul respectiv. Exemple pentru modelare pot fi: situatii reale de viata, imagini, poze, filme, alti copii, etc. 

 De exemplu, vrei sa iti inveti copilul despre importanta alimentatiei sanatoase. Cauta niste documentare sau personaje din desene animate care vorbesc despre acest subiect.

Alt exemplu: copilul nu vrea sa manance legume. Cauta un documentar despre personaje celebre care-i plac si care mananca legume. Sau, invita-i niste prieteni la masa care mananca legume.

 Pasi pe care trebuie sa-i urmezi sunt urmatorii:

  1. arata-i/spune-i copilului ce vrei sa faca/spuna intr-o anumita situatie
  2. cere-i copilului sa repete de cateva ori ceea ce vrei sa faca/spuna
  3. recompenseaza copilul imediat dupa ce face comportamentul respectiv

 RETINE: comportamentele negative au nevoie de mai putine repetari si exemple pentru a fi insusite de catre copil. De aceea, ca si parinte e nevoie sa fii atent si sa cauti exemple pozitive pe care doresti ca copilul tau sa le invete.

 Pentru a observa cat de usor copiaza copiii un comportament, priveste videoclipul de mai jos:

 

 2. Jocul de rol – Jocul de rol este o metoda de invatare activa, oferind copilului un scenariu in care acesta invata si practica noi comportamente pe care sa le foloseasca ulterior in situatii de viata reale. Scopurile jocului de rol sunt urmatoarele: exersarea unor anumite abilitati/comportamente specifice (cum sa ma port cand sunt lovit, ce sa fac cand sunt injurat, ce sa fac cand ceilalti rad de mine, etc) si repetarea acestor abilitati inainte de aplicarea acestora in viata reala.

 Pasii care trebuie urmati in cadrul jocului de rol sunt urmatorii:

  • Pasul 1. Planifica jocul de rol si pregateste rolurile atat pentru tine cat si pentru copil. De exemplu: daca vrei sa il inveti cum sa se comporte cand un alt copil rade de el, tu vei juca copilul care rade si spune lucruri urate, iar copilul tau va repeta alt comportament decat plansul.
  • Pasul 2. joaca rolul cu copilul de cel putin 3 ori
  • Pasul 3. lauda-l si pregateste-l pentru situatia reala si spune-i care va fi recompensa pe care o va primi daca reuseste. De asemenea, spune-i ca nu e capatul lumii daca nu reuseste si ca veti mai incerca.

Jocul de rol poate fi folosit intr-o multitudine de situatii: cand copilului ii este frica sa raspunda oral la scoala (tu joci rolul profesorului si copilul repeta increderea de sine), cand vrei sa il inveti sa spuna adevarul, sa se pregateasca pentru o serbare, sa invete cum sa se prezinte, cum sa se comporte la o intalinire, cum sa spuna nu cand este invitat sa fumeze, cum sa spuna nu cand prietenii il invita sa se drogheze, cum sa se prezinte la un interviu, etc.

RETINE:

– tot ce stim, bine sau rau, este rodul REPETARII

– un comportament nou se invata prin REPETARE suficienta

– modelarea si jocul de rol sunt cele mai puternice tehnici pentru a invata un nou comportament

– vorbitul este cea mai putin eficienta tehnica de invatare

Exercitii practice pentru tine si copilul tau:

 1. Ia-ti 20 de minute zilnic pentru copilul tau in care sa te joci cu el sau sa povestesti. In acest timp nu dai indicatii, nu il inveti, nu il critici. E timpul lui si te ajuta sa iti construiesti o relatie de incredere cu acesta. Fii atent la copilul tau si la ce are de spus.

2. Stabileste un comportament pe care doresti ca copilul tau sa il invete si foloseste cele doua metode prezentate in acest articol.

3. Lasa-mi un comentariu si spune-mi ce comportament vrei sa invete copilul tau si cum vei proceda.

 

P.S. Tot ceea ce fac este pentru a-i ajuta pe cei din jur si de a impartasi informatiile cele mai utile. Daca crezi ca acest articol este util, te rog sa dai un share pentru ca aceste informatii sa ajunga si la alti parinti.

 

Cu drag,

Simona

                               


6 thoughts on “Copilul meu nu stie sau nu vrea sa faca ceea ce ii cer? Cum il invat pe copilul meu un nou comportament?”

Ionuț Buta . ianuarie 30, 2013 at 09:14

Eu încă nu am copii, sunt prea tânăr 😀 însă mă bucur de conținutul articolelor și încerc să pun în practică câte un sfat pe care îl dai, copiilor pe care îi am în jurul meu. E păcat că mulți părinți nu dau o șansă copiilor lor, preferând sa-i eticheteze, scoțându-le în evidență aspectele negative, neîncercând să vadă resortul unui anumit comportament.
Poate mulți dintre părinții noștri nu au avut informațiile pe care noi le avem astăzi despre cum să educăm un copil. Crezi în capacitatea noastră de a nu repeta greșelile părinților noștri în educațtia propriului nostru copil? Eu am avut discuții conradictorii pe tema asta. Mulțumesc !

    Sim . ianuarie 30, 2013 at 14:11

    Ionut,

    Multumesc ca ma citesti. Da, cred in capacitatea noastra de a nu repeta greselile parintilor nostri daca facem ceva in acest sens.

    Adica, daca constientizam ca suntem predispusi sa facem exact ca si ei si daca cautam informatia cu care sa suplinim ceea ce facem.

    De exemplu: multi dintre noi am fost batuti si decidem sa nu ne batem copiii. Insa, daca nu invatam tehnici pe care sa le aplicam atunci cand ne crestem copilul, vom face exact acelasi lucru ca si parintii nostri pentru ca nu stim altceva.

Loredana . august 10, 2013 at 12:38

Buna ziua
Ma numesc Loredana .Am citit cu mare interes articolul acesta deoarece ma confrunt cu o situatie cam delicata .Pe scurt incerc sa prezint istoricul familiei mele.
Am un baietel de gata 8 anisori care pana anul trecut era mandria noastra .Un copil exemplu , minunat fermecator .Acum doi ani a venit pe lume surioara lui si gata .Am spus totul.Nu ne mai intelegem cu el.Face totul contra, ii place sa vorbeasca urat .L-am adus in discutie ori de cate ori s-a vorbit de cea mica si de faptele ei marete,l-am implicat in tot felul de activitati.Nu merge nimic.Am apelat si la psiholog.Rezultate ….nimic.Mai nou face si crize la noi tipa ,plange este anxios,fricos .Ii este frica de „lucruri urate „spune el.As dori macar un sfat .Multumesc mult.

    Sim . august 10, 2013 at 16:16

    Loredana,

    sunt mai multe aspecte de care e nevoie sa tin cont pentru a-mi da cu parerea.

    scrie-mi un mail pe simona@top-psy.ro si da-mi cateva exemple de ceea ce face copilul tau in anumite situatii. ma intereseaza situatia in care reactioneaza, ce face exact si modul cum raspunzi tu ceea ce face.

    in functie de asta iti pot spune ce sa faci. pana atunci iti recomand sa citesti toate articolele referitoare la comportamentul copilului. s-ar putea sa gasesti si singura o solutie.

Nicoleta . august 24, 2016 at 21:51

Buna seara! Nu stiu cum am reusit sa ajung la aceasta pagina, insa mi se pare extrem de interesanta si utila pentru parinti…parinti care vor sa invete cum sa se comporte cu copiii lor, cum sa ii invete, etc.

Mihalache Florentina . octombrie 16, 2016 at 15:45

Buna ziua ,,,,am citit si eu articolul si ma confrunt si eu cu o problema,am o fetita de 7 ani este in cl .1 suntem la inceput ….dar nu reusesc sa o fac sa inteleaga ca nu mai este la gradinita ca suntem la scoala ca trebuie sa citeasca sa socoteasca ,la noi partea asta e mai grea ….eu stiu ca poate dar ia nu vrea se inchide in ia si ia pozita mutului ….chiar va rog daca ma puteti ajuta cum sa reusec sa o fac sa inteleaga ca ia trebuie sa citeasca chiar nu reusesc….va multumesc

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Related Posts

Comunicarea cu copilul

Cum isi handicapeaza parintii proprii copii

Zilele trecute treceam prin centrul orasului distrasa de gandurile mele cand aud o voce aspra spunand: “toti copiii se imbraca normal, numai tu nu. Ai vazut ce frumos s-a imbracat fetita aia in pantaloni? Numai Read more...

Comunicarea cu copilul

11 lectii esentiale pe care copilul tau nu le invata la scoala

Ca si parinte iti doresti ceea ce e mai bun pentru copilul tau. Il imbraci, ii dai de mancare si il trimiti la scoala in speranta ca asta ii va asigura un viitor mai bun. Read more...

Amânarea

Lenea e cucoana mare. Invata sa nu mai pierzi timpul inutil!

Lenea, boala, plictiseala, lipsa de chef sau obicei letal?   Anul trecut primesc un telefon pentru o programare: “Alo, buna ziua. Puteti sa ii faceti o programare copilasului meu?” “Bineinteles, raspund eu. Cati ani are Read more...